Remember the why: CSRD als een instrument voor verandering

BLOG

Veel bedrijven zijn diep betrokken bij de CSRD (Corporate Sustainability Reporting Directive). DMA, gap-analyse, data verzamelen, overleg met accountants, het bestuderen van ESRS'en, het schetsen van de verslagstructuur... We zijn zo druk bezig met naleving en de vereiste stappen in het rapportageproces dat het gemakkelijk is om het oorspronkelijke doel van de CSRD te vergeten: het aandrijven van de transitie naar een duurzame toekomst.

Met zowel klanten als medewerkers die steeds meer vragen om duurzaamheid te integreren in de bedrijfsvoering, kan duurzaamheid een krachtige katalysator zijn voor innovatie, groei en waardecreatie. Dit vereist zowel een gerichte duurzame strategie als gedragsverandering om de strategie te implementeren.

Wees selectief in wat je wilt veranderen – veranker duurzaamheid effectief

Er zijn veel soorten gedrag die van cruciaal belang kunnen zijn om duurzaamheid verder te verankeren in je organisatiecultuur. Er zijn maar liefst 60 verschillende praktijken geïdentificeerd die bewezen effectief zijn. Deze kunnen worden gegroepeerd in vier soorten gedragspraktijken:

  • Formele praktijken: die gebruik maken van regels en procedures – zoals naleving van de CSRD;
  • Informele praktijken: die zichtbaar zijn door de hele organisatie – zoals storytelling, uitleg bieden en zichtbare betrokkenheid van het leiderschap;
  • Praktijken om te voldoen aan bestaande verplichtingen: zoals de duurzaamheidscursus bij het onboarden van nieuwe werknemers en het vertalen van verplichtingen naar persoonlijke doelen in de hele organisatie;
  • Praktijken om verder te gaan op het pad naar duurzaamheid: zoals het creëren van ruimte en middelen voor pilots en het verkennen van nieuwe kennis.

60-pracitces-short.jpg

Tijdens een webinar hebben wij deze praktijken met alle deelnemers besproken. De deelnemers van het webinar vonden het creëren van ruimte voor vooruitgang op dit moment het meest uitdagend. Eelco Smit, Senior Manager Environmental Affairs en Product Compliance bij Panasonic, benadrukte het belang van het selecteren van slechts een paar belangrijke praktijken om te veranderen, en deze te selecteren over de vier clusters. Een gerichte strategie en zichtbare leiderschapsbetrokkenheid zijn cruciaal. Gebruik deze als belangrijkste ingrediënten voor een inspirerend verhaal, en duid daarbij de vooruitgang ten opzichte van de doelstellingen. Eelco gaf ook advies over het gedrag van duurzaamheidsspecialisten zelf: wees zowel vasthoudend als flexibel om dingen in beweging te krijgen. Zoek collega's met interesse in duurzaamheid op – om een gemeenschap van veranderaars binnen de organisatie te creëren – want je kunt niet alles zelf doen.

Los weerstand tegen verandering in de juiste volgorde op

Zelfs met een duidelijke strategie en inspirerende en zichtbaar betrokken leiders, zul je nog steeds te maken krijgen met weerstand tegen verandering. Voordat je interventies ontwerpt om weerstand te overwinnen, is het belangrijk om te herkennen welk soort weerstand aanwezig is. Word je met alle drie geconfronteerd? Los weerstand dan altijd van boven naar beneden op deze lijst op.

  • Waargenomen belang: als mensen niet begrijpen hoe duurzaamheid relevant is voor de organisatie en hun rol zijn het bieden van inspiratie en het stimuleren van een gedeeld gevoel van eigenaarschap essentieel;
  • Intentie om aan te nemen: als mensen niet weten wat ze moeten doen en hoe ze het moeten doen vermindert het bieden van informatie en een duidelijke handelingsperspectief onzekerheid;
  • Tot actie overgaan: zelfs de meest toegewijde mensen die het belang begrijpen en weten wat ze moeten doen kunnen hulp nodig hebben om daadwerkelijk te beginnen, bijvoorbeeld door de eerste stap zo gemakkelijk of klein mogelijk te maken.

De deelnemers van het webinar deelden dat ze het vooral uitdagend vonden om mensen in actie te krijgen. Eelco Smit deelde dat in de huidige CSRD-nalevingsmodus, voor alle soorten weerstand, het extra belangrijk is om anderen te betrekken met een duidelijk verhaal, een duidelijk ‘waarom’, voorbij "we moeten voldoen aan de CSRD". Dit geldt ook voor het betrekken van het leiderschap, bijvoorbeeld door kansen en eisen van klanten en medewerkers te benadrukken. 

Op zoek naar meer inzicht?

Heeft deze blog je geïnspireerd en heb je behoefte om hierover meer inzichten op te doen, zoals voorbeelden rondom duurzaamheid, strategische implementatie van de CSRD en modellen in gedragsverandering? Wil je een scan implementeren om diepgaande inzichten te krijgen over hoe je duurzaamheid effectief kunt verankeren in je bedrijfscultuur? Bekijk de webinar-opname via deze link. En als dat niet genoeg is, neem dan contact op met Ulrike (06 5107 2464 of ulrike@toscatribe.nl) of Marjolein (06 1296 5895 of marjolein@toscatribe.nl) om te zien of we je op een andere manier kunnen ondersteunen.

Terug naar nieuws

Klanten & partners